Pitanje koje se sve češće vrti po glavama mladih kreativaca nije više samo “šta želim da radim u životu?”, već “da li će taj posao uopšte postojati za deset godina?”. Svet se menja brže nego ikad, algortmi postaju kolege, a veštačka inteligencija u nekim oblastima deluje kao nova konkurencija. A šta je sa kreativnim industrijama? Šta nas čeka?
U kreativnim svetovima od filma, preko muzike, digitalnih medija i pisanja, ono što nijedan softver ne može da zameni je ljudska autentičnost. I to je dobra vest, a još jedna, važna vest, je da poslovi budućnosti u kreativnim industrijama nisu neka daleka, nedostižna stvar. Promene se već, u velikoj meri, dešavaju.
Kreativnost kao valuta budućnosti
U eri automatizacije, biti kreativac nije samo stvar talenta, potrebno je znati opstati, rasti i razvijati svoje veštine. Poslodavcima je važno da znaš da koristiš određene programe, ali još je važnije da znaš za šta program da upotrebiš i na koji način. Zato zanimanja budućnosti ne liče na tradicionalne poslove. Više liče na uloge koje se prilagođavaju potrebama trenutka. Pa tako nastaju zanimanja kao što su: narativni dizajner, kreativni strateg, digitalni pripovedač, multimedijalni novinar, kustos digitalnih sadržaja i slično.
Zvuči kompleksno, ali u osnovi svega je sposobnost da razmišljaš, povezuješ i ispričaš nešto drugačije.
Srednja škola kao početak karijere (da, stvarno)
Zvuči čudno da srednja škola može biti mesto gde već gradiš karijeru. Možda je to zato što smo navikli da je srednja škola samo priprema za nešto ozbiljno što dolazi kasnije. U Artimediji, srednja škola nije čekanje, već početak. Učenje kroz rad, projekte, emisije, snimanja, intervjue, podkaste i nastupe – sve to zvuči kao posao, a ovde je to deo školskog dana.
Ovde ne vežbaš samo za život koji će biti “jednog dana”, već ga živiš sada. A kada uz to imaš i okruženje koje je podržavajuće, živo i prilagođeno onome što se zaista dešava oko nas, onda se i najizazovniji trenuci, oni kada sumnjaš, kada nemaš ideju i osećaš se izgubljeno pretvore u deo procesa.
Zanimanja koja još ne postoje, ali ti se već pripremaš za njih
Ne postoji studija koja nije pokazala da će veliki deo današnjih osnovaca i srednjoškolaca u budućnosti raditi poslove koji danas ne postoje. To može biti problem ako učiš samo konkretne veštine. Međutim, ako razmišljaš kako da osluškuješ svet, razmišljaš vizuelno i oblikuješ poruke koje će se čuti, tada ćeš biti sasvim spreman za novo vreme.
Zato se u Artimediji ne uči samo kako se koristi kamera, već i zašto snimaš. Ne uči se samo samo montaža, već kako se gradi atmosfera, značenje i priča. Nije stvar u alatu, stvar je u načinu razmišljanja.
Kreativna industrija nije bajka, ali može biti dobra opcija
Važno je reći i ovo: svet kreativnih industrija nije savršen. Biće izazova, biće trenutaka kada se pitaš da li si uopšte dovoljno dobar i da li imaš šanse. Biće i algoritama koji favorizuju jedne, a ignorišu druge. Biće trendova koji traju doslovno tri dana. Ali, ako negde možeš da izgradiš karijeru koja je tvoja, jedinstvena i neponovljiva, onda je to upravo ovde. Zato se ne bojiš budućnosti, već je upoznaješ i gradiš.
Budućnost je sad, samo treba da se pokreneš
Ako te zanimaju novinarstvo, audio produkcija, film i tv produkcija, digitalni mediji ili čak nešto između svega toga, možda je vreme da razmisliš kako ćeš i gde provesti naredne četiri godine.
Znaj da postoji sredina koja ti ne traži da staneš u kalup, već te pita “Kako želiš da zvuče tvoj glas i priča?”
U tom smislu Artimedia nije samo srednja škola, već je mesto gde se budućnost svakodnevno testira, gde se ne ocenjuje da li su ideje “tačne”, već koliko su tvoje.
I to je ono što najviše liči na poslove budućnosti – biti svoj, a spreman da učiš i menjaš svet.